Gode grunde til skift af lyskilder? Ja, præcis 960!

0

Ét er strømforbrug, noget andet er holdbarhed. Halogener kommer til kort overfor de rystelser, som de uundværligt udsættes for til søs.

Både det bekvemme og æstetiske var også i højsædet, da der i denne yachts brugermanual blev indført, at alle dens lyskilder i fremtiden udelukkende måtte være af typen SunFlux LED. Og her taler vi faktisk om hele 960 styk! Fra halogen til LED betyder en markant minimering af strømforbruget. Her var det så nok ikke lige udsigten til en – for os andre – kolossal pengebesparelse, der gjorde den store forskel.

På yachten handlede det i høj grad også om, at der altid er belysning, hvor det ønskes og det i dette tilfælde i rigelige mængder. Problemet var bare, at besætningen, i tide og utide, skulle købe nye lyskilder og udskifte dem der var stået af. Netop grundet halogenernes begrænsede holdbarhed til søs. En ligeså vigtig grund var dog alligevel også strømforbruget. Ikke på grund af pengebesparelsen. Nej, mere for den aflastning, der fulgte med. På et skib til søs, er det jo skibets helt egne diesel-generatorer, der skal genere al strømmen selv. Og i dette tilfælde altså ikke så lidt endda.

Yard med LED lys

Aquarius

Yachten er i øvrigt Aquarius. Hun er en 64,5 meter lang skønhed. Tidligere kunne båden – eller rettere skibet – chartres af de velhavere, der måtte ønske det. Da hed hun My Shanti og før da blot Shanti, Teddy og Nirvarna. Forbavsende mange ejerskift, da yachten er fra 2007. I dag ejes skønheden af en privatperson, der ønsker at være anonym. Turene om bord er derfor forbeholdt de få udvalgte og ad gangen kan det være op til blot 18 gæster i ni overdådige kahytter, ligesom den faste besætning tæller samme antal (men nok indkvarteret under mere beskedne forhold). Aquarius lagde i øvrigt vejen forbi de danske breddegrader for nylig. Hun kastede sine fortøjninger i København midt juni.

Aquarius’ eksteriør og interiør har designeren og hans prisvindende engelske studio stået for. Designstudiet er et af de mest efterspurgte i yacht industrien og blandt dennes klienter. Her er der igen som kunne drømme om, at gå på kompromis. Heller ikke når det gælder selve belysningens æstetiske og funktionelle kvalitet.

Skib med LED spots

Leverancen af alle SunFlux lyskilderne har danske Greenline A/S i øvrigt stået for. Teamet bag Greenline er både meget dedikeret og engageret. Derfor er virksomheden også blandt de første, der er blevet Autoriseret SunFlux forhandler. Det betyder, at lyskilderne altid kan få følgeskab af faglig fornuftig rådgivning. Hvordan danske SunFlux havnede i yachtens brugermanual melder historien derimod intet om. Muligvis er SunFlux LED lyskilderne fundet og udvalgt, fordi de har flere gange har fået prædikatet ”Bedst i test” i undersøgelser foretaget i EU regi. Et er dog helt sikkert, og det er fakta. Den følger afslutningsvis her.


 

SunFlux fakta

LED lyskilder monteret:

SunFlux besparelser:

  • Forbrug i dag 18.287 Kw. Tidligere 126.753 Kw. Besparelse 108.186 Kw.
  • Udledning Co2 i dag 10.972 kg. Tidligere 75.884 kg. Besparelse 64.912.

SunFlux Autoriserede:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *